Jag arbetar på en elegant restaurang i Aspen, där jag har serverat A-listers som Ringo Starr och en gång fick ett tips på $ 2000

Den här uppsatsen är baserad på en transkriberad konversation med Darby Pappas, en 25-årig server och bartender i Aspen, Colorado, om sitt jobb inom god mat. Den har redigerats för längd och tydlighet.

Jag flyttade till Aspen efter examen från University of Denver på jakt efter ett jobb som skulle tillåta mig att åka skidor på morgnarna och tidiga eftermiddagar och arbetskvällar, eller skift som börjar 16:30

Jag är nu bartender och server på en fin restaurang i Aspen. (Redaktörens anmärkning: Pappas har bett att hålla restaurangen anonym av sekretesskäl, men Insider har verifierat sin anställning.) Jag brukar också ha bar vid privata evenemang och hämtar bartendeskift på en annan restaurang i stan då och då.

Att bo i Aspen och arbeta i servicebranschen är helt annorlunda än att jobba någon annanstans i världen. Jag bor i en semesterort, och med det kommer för- och nackdelar.

Majoriteten av restaurangerna är säsongsbetonade i Aspen, så vi har öppet bara åtta månader på året

Våra högsäsonger är från juni till september och från december till april. Majoriteten av oss lämnar landet på jakt efter varmare väder under lågsäsongen. Det betyder att vi måste tjäna tillräckligt med pengar under den hektiska säsongen för att hålla utesäsongen, inklusive resekostnader.

På hösten utanför säsongen 2019 reste jag till Indonesien när restaurangen stängde. Jag arbetade på en annan restaurang i stan vid den tiden.

Varje vårsäsong de senaste fyra åren har jag rest till Oregon för att åka en skidresa. Jag skulle åka till Marocko i oktober och november förra året, men det avbröts på grund av COVID-19-pandemin.

Jag reser till södra Kalifornien och Costa Rica i höst. Majoriteten av mina vänner som reser och jag är fortfarande engagerade i våra hyresavtal i Aspen.

Ärligt talat är det inte så svårt att göra eftersom pengarna att arbeta i fina middagar i Aspen är så bra när vi jobbar. Jag betalade faktiskt bara min hyra genom januari 2022 eftersom staden börjar sakta ner och lågsäsongen kommer om några veckor.

Jag har tjänat många kändisar som Ringo Starr, Kate Upton, Troy Aikman och andra som jag juridiskt inte får avslöja efter att ha undertecknat en NDA

Jag har blivit skrikad av gäster, och jag har tipsats otroligt bra av gäster. En gång fick jag ett $ 2000 -tips från en gäst. Jag vill inte ge detaljerna i den där eftersom jag vill att de ska komma tillbaka till restaurangen.

Vid ett tillfälle, mot slutet av måltiden, fick jag veta att en gäst vid ett av mina bord firade sin 50 -årsdag och att inkludera ett födelsedagsljus i sin dessert. Jag blev chockad över att han fyllde 50 eftersom han såg ganska ung ut, så jag sa till födelsedagsbarnet att jag blev chockad över att han fyllde 50 och att jag nästan kontrollerade hans ID när han beställde alkohol tidigare under måltiden.

Han var så upphetsad att han gav mig en $ 100 -sedel bara för att jag sa det. Detta händer hela tiden: Jag får 100 $ räkningar för att jag praktiskt taget inte gör någonting.

En annan gång serverade jag ett bord och vi trivdes bra. Jag fick reda på att de reste hem till Texas, och jag skulle gå och träffa min vän i Texas den helgen men det var tråkigt med COVID-19. De erbjöd sig att flyga mig med sitt privata plan tillbaka till Texas nästa morgon. Tyvärr kunde jag inte täcka mitt skift nästa dag så jag fick inte följa med dem.

Jag har fått gäster att märka mig från TikToks Jag skriver om att bo och arbeta i servicebranschen i Aspen, vilket alltid får mig att rodna.

Jag tjänar riktigt bra pengar jämfört med vad jag brukade göra servering och bartending i en annan stad

Jag arbetade tidigare i servicebranschen i Denver, och det finns väldigt få restauranger där jag kunde göra så mycket som jag gör i Aspen på en konsekvent basis.

Eftersom jag arbetar på en fin restaurang har jag lagt många timmars träning och hårt arbete bakom kulisserna för att arbeta mig uppifrån.

Utbildningen på min nuvarande restaurang bestod av sju dagar med minimilön utan tips. En dag tränar du på expo -linjen och ser hur maten kommer ut och blir bekant med menyalternativen. En dag kommer du att skugga en busser, och när du väl har koll på det börjar du busa dig själv. Nästa dag börjar du köra några enkla rätter (efter att ha studerat maten på fritiden).

Efter de få dagarna kommer du bara att bussa på egen hand och bli bekant med flödet av allt i restaurangen. Efter dag sju tar du ett menytest.

Inte alla restauranger i Aspen är lika strikta som vårt träningsprogram, men eftersom vi drivs av en kock som äger restauranger med Michelin-stjärna i andra städer har vi höga krav att hålla. På andra restauranger i Aspen tränade jag bara en dag eller två och lärde mig bara när jag fortsatte.

När du arbetar med fina middagar är den allmänna regeln att du börjar från botten på varje restaurang. På mitt nuvarande jobb började jag som busser och slutade lära mig mat- och dryckemenyn tillräckligt för att bli en server inom tre månader. Vi har varje veckas menyquizzer för att testa oss och se till att vi håller oss uppdaterade om våra kunskaper om mat och dryck.

Jag rensade bara rätter och fyllde på vattenglas först, och nu är jag i den högsta möjliga rollen förutom chef eller vinsommelier, och jag är inte intresserad av någon av positionerna eftersom vi tjänar mer pengar.

I genomsnitt tjänar vi cirka 350 dollar per natt bara i tips

Men på helgerna brukar vi göra på 400 -talet, ibland 500 -talet, men det beror på bemanning.

En kväll i vintras tjänade jag 850 dollar i tips under mitt sextimmarsvakt eftersom vi var så kortbemannade. Det var en av de mest stressiga nätterna i mitt liv, men det var värt det.

Vi arbetar på en tipppool, och så är det med alla fina restauranger i Aspen. Jag är mycket tacksam för tipspoolen eftersom vi alla arbetar tillsammans som ett team, och jag kunde inte ordentligt och effektivt göra mitt jobb utan min supportpersonal.

Jag fick mycket motreaktion på TikTok för att arbeta i en restaurang med en tipspool, men jag tror att tittarna är obekanta med dynamiken i en fin restaurang. I en tipppool, om du inte drar din vikt, får du sparken.

Somrarna ger mycket mindre av den rika kundkretsen i Aspen

kvinna på en skidlift

Pappas skiing.

Med tillstånd av Darby Pappas

På vintern tjänar vi betydligt mer pengar med större spenders i stan.

På sommaren är varje anställds tips i genomsnitt cirka $ 350 till $ 400 per natt, och på vintern är våra tips $ 400 till $ 450 per natt.

Jag tror att detta har att göra med att skidåkning är en mycket dyrare sport än stadens sommaraktiviteter och den därtill hörande exklusiviteten hos Aspen -vintrar. Jag älskar att jobba båda säsongerna, eftersom Aspen -somrar är så roliga, men vintern är också jättebra.

Folk kommer till Aspen för mat-och-dryck-scenen och utomhusaktiviteterna på sommaren. Aspen har fantastiska restaurangterrasser, och dagdricka är mycket vanligt här. Populära utomhusaktiviteter inkluderar cykling, paddleboarding, vandring och shopping.

Det vore orättvist att inte ta itu med bostadskrisen i Aspen

Medan jag är så lyckligt lottad som nyligen har hittat ett permanent hem, betalade jag de senaste två åren i Aspen alldeles för mycket för att hyra i min studio på 300 kvadratmeter-2100 dollar i månaden för en lägenhet 20 minuter utanför Aspen .

Det är inte prisvärt att bo här, och så många av oss måste köra långa sträckor till jobbet.

Jag stod på väntelistan för billiga bostäder, och jag hade turen att komma in i ett två sovrum, två badrum nära Aspen i maj. Min nuvarande lägenhet anses vara prisvärda bostäder, som du måste kvalificera dig för, och vi betalar 2400 dollar för hela hyran. Jag bor med min pojkvän.