Jag åkte till Vietnam för att slippa tråkiga praktikplatser. Så här byggde jag upp ett marknadsföringsföretag när jag reste på heltid.

Efter att ha tagit en marknadsföringsexamen från University of Minnesota 2018 gjorde jag en sommarpraktik där jag sov på lunchpauser. Jag visste att 9-till-5 inte var något för mig.

Under en särskilt oinspirerande dag bläddrade jag Nomadlista: En folkmängdsguide till de bästa städerna för distansarbetare och entreprenörer.

Jag bokade min enkelresa till Hanoi, Vietnam samma dag. Min studentskuld var 35 000 dollar men jag skjutit upp det tills vidare.

Jag sa till vänner och familj att mina $ 3000 var tillräckligt för att stanna sex veckor.

När jag kom fram i september bodde jag på ett vandrarhem för 9 dollar per natt. Middagar och luncher med pho- och banh mi -smörgåsar kostar bara 1,25 dollar. Vid sidan av Vietnams lockande kultur och landskap gav det överkomliga priset på mig att jag hittade mina fötter.

Innan jag gav mig iväg köpte jag www.sarahlempa.com för $ 50 per år och byggde en extremt grundläggande webbplats som kallade mig själv en “kreativ marknadsförare.”

Jag begränsade säljbara färdigheter som jag kunde erbjuda på distans: Social media management, copywriting och WiX webbdesign.

Genom mitt befintliga nätverk från universitetet och en handfull deltidsjobb knöt jag kontakter med två företag baserade i Minnesota. Jag tecknade ett litet mediakontrakt och ett webbplatsprojekt. Totalt hade jag ungefär $ 400 beräknad inkomst för den första månaden.

En månad in satt jag i ett vandrarhem för 8 dollar per natt och skapade profiler på Upparbete och Fiverr, plattformar där frilansare kan sälja sina färdigheter.

Då hade mitt bankkonto faktiskt mer pengar på det än när jag kom.

Min livsstil kan ha framstått som överdådig på sociala medier och hoppa från en vacker syn till nästa. Men jag levde på $ 15 till 20 per dag.

Jag spenderade större delen av min tid på att skicka ut förslag till potentiella kunder online. De flesta ignorerades, men långsamt började jag se lite dragkraft.

Efterhand fick jag fler kontrakt, varav många pågår. Att växa min portfölj innebar att jag kunde lägga mig på större kunder och publikationer.

Jag följde med så här i flera månader, åt de enklaste måltiderna och gick överallt för att hålla kostnaderna låga. Jag var redan ganska bra på att leva på väldigt lite.

Jag brukade till och med koka mitt eget vatten för rening istället för att köpa flaskor.

Jag var tvungen att komma tillbaka till USA efter två månader i Vietnam av personliga skäl – verksamheten växte långsamt och den tiden i Vietnam visade att jag kunde skala det om jag fortsatte.

Efter tre veckor hemma tog jag fart igen, den här gången till Colombia och Ecuador, medan jag fortfarande arbetade av min bärbara dator vart jag än gick.

Jag åkte hem igen till jul och insåg i början av 2019 att jag hade underförsäljning av mina färdigheter. Då hade jag etablerat löpande kontrakt med flera kunder på en behållarbasis.

Men jag hade tidigare skrivit för så lite som $ 0,03 per ord. Jag ökade detta till $ 0,20 och insåg att jag hade sålt mina färdigheter. Mediepaket gick från så lågt som $ 150 per månad till ett minimum av $ 500, med några mer än $ 1500 per månad.

Efter att ha skalat verksamheten på fyra månader – nästan helt när jag reste i farten började jag tjäna mellan 3 200 och 3 700 dollar per månad för totalt 41 000 dollar det året, medan jag arbetade cirka 30 timmar i veckan i genomsnitt.

Utan pendling eller företagsmöten ägnade jag all min tid åt kundarbete och växande affärer. Jag kunde stänga av bullret man kan ha i ett “normalt” jobb.

Jag kommer fortfarande inte ihåg när jag jobbade en helg senast.

Jag åkte till Sydamerika i februari 2019 och reste större delen av kontinenten medan jag fortsatte att arbeta.

Efter en sommaromväg till Frankrike och Marocko och ett stopp i USA, åkte jag till Australien den augusti. Jag reste genom det och öarna i Oceanien till början av 2020.

Vit kvinna i aktivt slitage står vid utsiktspunkten över en tropisk utsikt.

Lempa i Indonesien, en av de många platser hon kan arbeta från.

Med tillstånd av Sarah Lempa

När pandemin drabbade befann jag mig inlåst i Indonesien. Jag bestämde mig till slut för att stanna mitt i gränsstängningar. När restriktionerna lindrades vid sidan av våren, återvände jag äntligen för ett besök.

I år lanserade jag min egen digitala innehållsbyrå. Jag brukade hoppa till olika länder varje månad, men nu vill jag odla baser runt om i världen som jag kan flytta mellan säsongsmässigt.

Även om det inte har varit en enkel åktur, känner jag mig aldrig mer sugen på att sova på mina lunchpauser.